Homo Sapiens ile Neandertaller hakkındaki 140 bin yıllık tarihi ezber bozuldu
Yaklaşık 90 yıl önce keşfedilen ancak gizemi yeni çözülen bir çocuk kafatası, insanlık tarihinin en büyük tartışmalarından birine ışık tutuyor.
l’Anthropologie Dergisinde yayımlanan yeni bir araştırmaya göre, Skhul Mağarası'nda bulunan ve yaklaşık 5 yaşındayken öldüğü tespit edilen bir çocuğun iskeleti, modern insan ile Neandertallerin doğrudan melez bir soyu olduğunu kanıtladı.
Tel Aviv Üniversitesinden Prof. Israel Hershkovitz ve Fransız Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezinden Anne Dambricourt-Malassé'nin öncülük ettiği çalışma, erken dönem insan topluluklarının sadece savaşçı ve istilacı gruplardan ibaret olmadığını gösteriyor.
'Mercedes ile at arabası yan yana'
Bulgular, iki türün sadece biyolojik olarak yakınlaşmadığını, aynı zamanda kültürel ve teknolojik bir alışveriş içinde olduğunu da gösteriyor. Araştırmacılar, bölgedeki yerel Neandertallerin zamanla Homo Sapiens’in gelişiyle daha gelişmiş bir teknik olan Mousterian üretim tekniklerini benimsediğini saptadı.
Makalede iki teknoloji arasındaki fark, "bir Mercedes ile at arabası arasındaki farka" benzetiliyor. Bu kültürel harmanlanma o kadar güçlüydü ki uzmanlar, sadece bulunan taş aletlere bakarak bir bölgenin Sapiens’e mi yoksa Neandertal’e mi ait olduğunu ayırt etmenin imkansız olduğunu, ayrımın ancak kemik incelemeleriyle yapılabileceğini vurguluyor.
Katliam izi yok: 100 bin yıllık barışçıl ortaklık
Klasik antropoloji görüşü, Homo sapiens’in dünyadaki diğer insan türlerini şiddet ve avlanma yoluyla yok ettiğini savunuyordu. Ancak Levant bölgesinde incelenen onlarca fosilde herhangi bir toplu katliam veya şiddet izine rastlanmadı.
Prof. Hershkovitz ve meslektaşları, türlerin birbirini ortadan kaldırmak yerine İsrail sınırları içinde kalan bu bölgede en az 100 bin yıl boyunca iş birliği içinde, barışçıl bir şekilde yaşadığını belirtiyor.
Biz nasıl hayatta kaldık? 'Kendi kendini evcilleştirme'
Peki, Neandertaller barışçıl bir ortaklığa rağmen neden tarih sahnesinden silindi ve Homo sapiens hayatta kalan son tür oldu?
Araştırmacılar bu sorunun yanıtını "kendi kendini evcilleştirme" sürecine bağlıyor. Şöyle ki; İnsanlar zamanla daha sosyal hale gelerek büyük gruplar oluşturdu ve topluluk içinde dost canlısı özellikler evrimsel olarak öne çıktı.
Bu sosyal evrimle birlikte insanların tehditkar, saldırgan kaş kemikleri geriledi ve yüz hatları daha az tehditkar bir yapıya büründü.
Neandertaller ise bu evrimsel süreci yaşamadı ve küçük gruplar halinde kalmaya devam etti. Sonuç olarak, şiddet yoluyla yok edilmek yerine, zaman içinde büyük insan grupları tarafından barışçıl bir şekilde özümlenerek tarihe karıştılar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.