Diyarbakır Yenigün

antalya escortbursa escortadana escortmersin escortmugla escort

Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadın Rollerinin Televizyon Üzerinden Aktarımı 2

Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadın Rollerinin Televizyon Üzerinden Aktarımı 2
Norsin Oncel
Norsin Oncel( norsinoncel@gmail.com )
1.608
20 Haziran 2019 - 7:15

Ayşe Saktanber, Türkiye’de Medyada Kadın’ı anlattığı yazısında, kadının margarin reklamlarında özenli anne, deterjan reklamlarında titiz ev kadını, banka reklamlarında güler yüzlü memure, modern ev gereçlerinde çağdaş iş bilir kadın, motor yağı reklamlarında akıcı, ateşli bir malzeme, araba reklamlarında aracın erkeksi çekiciliğinin büyüsüne kapılmış bir dişi, kısacası her durumda kullanıma hazır, kendisine her tür anlamın atfedilebileceği esnek bir malzeme olan kadınların kurgulanan özellikleri ile pazarlanan malı, hizmeti tariflediklerini belirtir.

Pınar Altuğ, çekilmiş olan deterjan reklamında, lekeleri çıkaran “süper kahraman anne” olarak karşımıza çıkmaktadır (Mayıs, 2016).  Aynı zamanda çalışan anne rolü de gizli bir şekilde lanse edilmiştir reklamda. Burada verilen mesaj şudur: bir kadın ne olursa olsun, annedir ve evde yapılması gereken işleri yapmakla görevlidirler. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere kadınlar “geleneksel” roller ile medyada yer alırlar.

Diziler toplumsal kabul olarak ekranlara yansır. Kadın sorunları ele alınırken bile erkekler de dizideki başkarakter olarak karşımıza çıkmaktadır. Örnek olarak “Öyle Bir Geçer Zaman ki” (Eylül,2010) dizisini ele alabiliriz. Sorunların öznesi konumundaki Ali Kaptan’ın eşi Cemile karakteri, dizide “fedakar eş” ve “fedakar anne” rolünde karşımıza çıkmaktadır. Ali Kaptan’ın tüm hatalarına rağmen Cemile onu uzun süre boşamaz, ailesini/çocuklarını düşünür, “yuvanın yıkılmasında” kurucu rolü üstlenmek istemez, boşanması durumunda gelecek olası toplumsal tepkileri ilk etapta göğüslemeyi göze almaz. Cemile karakteri, dizide genel olarak “evcil” bir rol ile karşımıza çıkmaktadır.

Gündüz kuşağının boş zaman aktivitesi olarak “kadın programları” diye lanse edilen evlilik programları, aynı zamanda kadınların da ev içi “makbul” aktivitesi olarak genel kabul görmektedir. Zira evlilik müessesesi ( yuvayı dişi kuş yapar mantığıyla) kadına ait bir alandır.

Bu evlilik programları üzerinden cinsiyet rolleri yeniden üretilmektedir. Öyle ki evlilik programlarında kadın daima isteyen taraftır (ev, araba, maaş gibi). Erkek ise veren/ekmek getiren konumundadır.

Sonuç olarak; popüler kültür ürünleri, günümüzde birer metalaşma ürünü olarak meydana gelmektedir. Popüler kültür ürünleri fetişleştirilmiş, toplumsal gerçeklikten soyutlanmış ve aynı zamanda toplumsal cinsiyet rollerini/konumlarını yeniden sembolik olarak üretmiştir. Bu süreçte kadın bedeni/kimliği çoğu zaman, toplumsal gerçeklik bağlamından koparılarak şey/meta haline dönüştürülmüştür.

Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız. - - DİYARBAKIR WEB TASARIM İNSERT BİLİŞİM

ataşehir escort ümraniye escortporno brazzersantalya escort kadıköy escortümraniye escortataşehir escort